Unikt & eksklusivt

CECILIE MOESTUE

Et nytt segment av reisende vokser stadig. De søker det unike og eksklusive og danner en ny standard for luksus. Bransjen kaller dem high-end gjester. Nysgjerrige på å få vite mer besøkte vi to steder som jobber med denne nisjen.

Her satte tante Rollaug melkespannene til avkjøling, sier verten Steinar Sørli, og peker ned i bekken som renner tvers over tunet og inn under låvebrua. – Oldefar Søren bygget steinbrua for 118 år siden, fortsetter han.

Vertskapet på Åmot, Steinar Sørli og Yngve Brakstad

Som fjerde generasjons eier av Åmot i Sunnfjord er han opptatt av å formidle historien om gården han overtok i 1997 og åpnet for overnatting i 2006. I en avsidesliggende dal i fjordlandskapet i Sogn og Fjordane har Sørli og ektemannen Yngve Brakstad skapt sitt paradis. Ti minutter fra flyplassen i Førde, men likevel så øde at sildring fra bekken og breking fra sauene er det eneste vi hører. Den store okergule låven er innredet som selskapslokale med rustikke tømmervegger og moderne møbler. Sveitservillaen fra 1890 utgjør hovedhuset med eplehage og luksuriøst innredede gjesterom. Belysning, varme farger og en herlig blanding av nytt og gammelt får frem en lun atmosfære som ramme rundt oppholdet. Historiske bilder på veggene og blomster i krukker og urner gjør det lett å føle seg velkommen.

Matopplevelsen står sentralt på Åmot, og det åpne kjøkkenet har innbydende spisebord til mange, AGA-ovn og kokker som serverer lokalmat. I kveld er det gårdsand fra en lokal bonde, og epler fra hagen til dessert.

Etter middagen lytter vi til nøkkelharpespill, og musikeren småprater og forteller litt om strengeinstrumentet før hun holder intimkonserten.

Vi virvles fort inn i den spesielle Åmot-atmosfæren, og forstår sakte men sikkert hvorfor stedet er populært for denne nisjen. For det er noe med stemningen. “Som å komme heim,” hadde Sara Marie Ytreøy i The Travel Designer fortalt oss, og vi skjønner hva hun mener. 

NEW NORDIC LUXURY
De Historiske Hotel og Spisesteder etablerer i november 2018 varemerket “New Nordic Luxury”.
– Dette er et «modernisert luksus brand» hvor utvalgte medlemshoteller gjennom produkt, men først og fremst gjennom service, skaper unike gjesteopplevelser for det internasjonale high-end markedet, sier administrerende direktør Nils Henrik Geitle. Han understreker at medlemmene må kvalifisere seg via en utvidet kvalitetsstandard for å kunne delta i satsingen.

I starten drev paret Sørli og Brakstad hotellet på tradisjonelt vis, og tok med gjestene til kjente steder i fylket.  Etter hvert oppdaget de verdien av sitt eget
nabolag, og valgte å rette søkelyset mot alt som finnes helt nære.

Vi har snudd det til vår fordel å være avsidesliggende. Mange opplever det som eksotisk med båttur på Dalsfjorden uten andre i nærheten, i tillegg til å kunne se
Laukelandsfossen helt alene. Det er spektakulært. Ved Osfossen i Gaular ser vi på laksen hoppe i Norges eldste laksetrapp.

Nå satser paret for fullt på samarbeid med firmaet The Travel Designer. I løpet av åtte år har de i fellesskap utviklet Åmot til å bli en merkevare som tiltrekker high-end gjestene. 

Å finne et nettverk blant naboene og jobbe tett med dem, har vært avgjørende for utviklingen av Åmot, sier Sørli. 

Han forteller at det har blitt vanlig å legge inn en rusletur til Aberdeen Angus-bonden ved siden av. Gjestene får hilse på dyrene og snakker med familien på gården.

– Noen er opptatt av fjelltur, og da tar vi dem med til Storehesten på over 1000 meter, med utsikt over hele Sunnfjord. Andre vil padle kajakk til fossen med privat guide. Er det kultur de er ute etter arrangerer vi gjerne en minikonsert i fredede Hestad kapell fra 1805.

Folkemusiker Anna Wingård holder intimkonsert for gjester i låven.

High-end gjestene leier alltid hele Åmot, for å kunne være helt for seg selv. En såkalt “buy out” betyr at alle 11 rommene er reservert for dem, og at vertskapet står til deres disposisjon. Av og til er de bare to personer, men som oftest reiser flere sammen. 

Det kan høres komplisert ut å få gjester via agenter, men for oss er det en trygghet at reiseplanleggeren har regien. Vi vet mye om kundegruppen, og de vet mye om oss. At vi har små bad og små rom har vi formidlet på forhånd, og samtidig har de fått vite at alt her er autentisk og ekte, og holder høy standard. Det finnes få uventede risikomomenter, og det gjør sjansen større for at oppholdet blir vellykket. 

Selv om dette er en nisje vi satser på, så er det fremdeles lokalmiljøet vi lever av. Middager, overnatting og konserter for næringslivet og privatpersoner i Førdedistriktet er vårt primærmarked. I underkant av 20 prosent av vår omsetning kommer fra high-end gjestene, men målet for 2019 er å øke andelen til 50 prosent, avslutter Sørli.

Kokk Niklas Johansson anretter kveldens moskusand fra nabogården og lokale rotgrønnsaker. Åmot benytter seg av ulike kokker gjennom sesongen samt gjestespill med kokker fra ledende restauranter.
INCOMING OPERATØR
I 2017 var det 21 incomingbyråer i Norge. De fungerer som salgsledd og turplanleggere for internasjonale gjester og jobber som spesialister for forskjellige kundegrupper. De har dybdekunnskap om Norge og Norden og skreddersyr reiseruter.

The Travel Designer

Sara Marie Ytreøy er produktsjef i The Travel Designer, som i ni år har vært incomingbyrå for denne nisjen i Norge. 95 prosent av gjestene er fra USA, og firmaet jobber både som salgsledd for Åmot og for andre reiselivsbedrifter i Norden.

Vi har økende etterspørsel, og i perioder greier vi ikke å svare på alle henvendelsene. I løpet av det siste året har seks nye personer blitt ansatt. Når gjestene kommer til Norden har vi planlagt hele reisen fra A til Å, og forhåndsbooket alt av aktiviteter, opplevelser, overnatting og transport. Noen reiser på egen hånd, mens andre reiser sammen med privat guide og sjåfør. Gjestene blir fulgt opp gjennom hele reisen, og vi har tett kontakt med alle involverte, sier Ytreøy. 

På spørsmål om hvem som er den typiske kunden, svarer hun: – De er gjerne godt voksne par, familier eller multigenerasjonsreisende, hvor besteforeldre også er med. Selv om gjestene har romslig økonomi, er de utrolig opptatt av kvalitet og verdi for pengene. De er betalingsvillige når produktet er førsteklasses, avslutter hun.