Now & Low

LESKE

Det stadig mer fremtredende ordskiftet om helsemessige konsekvenser av sukker og alkohol har ført til en enorm økning i alkoholfrie og lav-alkoholholdige drikker.

En analyse fra britiske ISWR viser at i perioden 2016-2020 har kategorien alkoholfritt (øl-, vin- og spritalternativer) vokst med 506% globalt. Det er en enorm vekst og den ser ikke ut til å avta, snarere tvert imot.

– Fra forbrukernes perspektiv, handler ikke denne trenden om å ikke drikke i det hele tatt, men om å ha et valg som ikke går på kompromiss med smak og opplevelse bare fordi det er uten alkohol, forteller daglig leder i LESKE AS, som importerer og produserer Premium alkoholfri drikke i Norge.

For eksempel viser en annen undersøkelse fra ISWR fra februar 2021 at 58% av forbrukere kan rapportere om at de drikker alkoholfritt på kveldene når de også drikker alkohol, sammenlignet med bare 14% som utelukkende drikker alkoholfrie drikker. Det er dermed åpenbart at det er viktig å imøtekomme kundenes preferanser med seriøse og spennende produkter.

– Å ha et alternativ som har de samme egenskapene som alkoholholdig drikke, bare uten alkoholen, blir sett på som et stort pluss og er en vinn-vinn for begge parter, forteller Stray-Jansen.

Han forteller videre at mens fremoverlente barer og restauranter drar full fordel og gir kundene sine et sofistikert utvalg, har mange ennå ikke laget en alkoholfri meny, og full adopsjon er fortsatt langt unna.

– Når det gjelder gode alkoholfrie alternativer, er det mange gjester der ute som fortsatt føler seg underordnet, til tross for sterk etterspørsel. Det er vanlig med relativt nye trender som står rett foran å bli tatt opp av majoriteten, men jeg vet at det samtidig er mange  aktører der ute som går glipp av potensiell omsetning, for betalingsvilligheten er der og det er et mylder av spennende alkoholfrie muligheter tilgjengelig nå, forteller Christian Stray-Jansen.

LESKE

 

– Startet i 2016 av brødrene Christian Stray-Jansen og Alexander Jansen. De ønsket å gi folk et rikere utvalg med mulighet til å drikke noe som har særpreg og kompleksitet, bare uten alkohol.

 

Produkter fra dedikerte produsenter som virkelig bryr seg om totalopplevelsen. Startet som en nettbutikk for privatpersoner, men er i dag først og fremst en leverandør til HoReCa, butikker og bedrifter.

 

Har eksklusivitet på merkevarer som ISH, Lyre’s, Luscombe, Lucky Saint og ALT. Drinks. Sistnevnte utviklet selv i samarbeid med en tysk vingård.

ALT. Blueberry & Basil Smash

 

ALT. Sparkling
Organic Chardonnay
40gr blåbær
30ml grapefruktjuice
20ml sukkerlake
5 basilikumblader