På messen kunne man møte noen av Norges dyktigste bartendere, nordens beste vinkelner, bli kjent med de nye Best Buy vinene og bli oppdatert på trender for 2019. Alle våre importører av vin & brennevin stilte ut et bredt utvalg fra sine portoføljer. I tillegg til importørene var distributører og leverandører av øl, mineralvann, kaffe og glass & utstyr til stede, samlet var det 23 leverandører som stilte ut.
Vi ble invitert til inspirerende forelesninger i forkant av årets vinmessen. Vi fikk høre mer om tre av de aller mest spennende barkonseptene i Norge for tiden, og et forbedret kjennskap med Park Hotel Vossevangens nybakte Nordiske Mester, vinkelner Francesco Marzola.
Først ut i Grieghallen er Francesco Marzola, vinkelner på Park Hotel Vossevangen og beste nordiske vinkelner i 2018. Francesco er fra Sicilia men har bodd i Norge de siste 8 årene.
Til å være nordisk mester er han oppsiktsvekkende fersk, med vinkelnerdiplom fra 2014 og kun aktiv i konkurransesammenheng siden 2016.
Francesco sier det kreves mye for å bli klar for konkurranse der tid til å lese teori er nøkkelen til alt. Han legger også vekt på at det er viktig at arbeidsgiver er med og satser. Park Hotel Vossevangen har hatt et godt å med mer synlighet, en tydelig økende interesse for vin, et godt mersalg samt seier i ”Beste vinkart i Norge 2018”.
Nysgjerrighet inspirerte Francesco til å konkurrere og bruker et ordtak for å sette ord på hvordan han motiverer seg selv for det lange løpet. Motivasjon får deg i gang, gode vaner er det som får deg til å fortsette. Han begynner allerede nå å forbedrede seg til NM i begynnelsen av februar og sier at han får tid til å lese, men ikke å sove.
På vinfronten tror Francesco at 2019 blir spennende med økt fokus på viner fra Spania der spesielt de mindre appellasjonene på den Iberiske Halvøyen kommer frem. Spesielt trekker Marzola frem Galicia, Jerez og selveste Gran Canaria.
Også Østerrike er fremdeles en ganske godt bevart hemmelighet. Francesco var på reise der i juni og mener de er klare for å ta markedsandeler ikke minst fordi prisene på vin i Tyskland begynner å stige.
For de som følger med i barverden så er det viden kjent at baren ”Himkok” i Storgata i Oslo er verdens 20. ende beste cocktailbar. Det som kanskje er mindre kjent er at baren også er verdens mest bærekraftige bar som produserer mer en 80% av spriten sin selv.
Himkok er et destilleri og cocktailbar men har også plass til en barbershop.
Yunus Yildiz har bakgrunn fra markedsføring og ledelse men syntes det var så kjekt med bar og restaurant at han fremdeles driver med barprosjekter. I 2019 åpner han to helt nye konsepter i Oslo: Svanen og DGÆ (Den Grimme Ælling), begge med egne sparepenger og i gamle apoteklokaler på Karl Johans gate fra 1896.
At både ”Svanen” og ”DGÆ” drives bærekraftig er en selvfølge for Yunus der målsetningen blant annet er å ha null – 0 – svinn, ingen isbitmaskiner og til og med gjenbruk av den gamle logoen til apoteket.
Nye maskiner som rotasjonsfordampere, thermomixer og dehydreringskap er med på å gjøre det mulig å ha mindre svinn.
Av trender i 2019 nevner Yunus at de har tenkt, og har som mål å lage Norges beste Irish Coffee selv om han vet at konkurransen er hard ikke minst fra ”Raus Bar” i Trondheim. Svanen skal videre satse på lokale, norske produkter og akevitt.
Yunus sier at en bærekraftig bar skal først og fremst redusere søppel og emballasje men også
bruke ingredienser flere ganger, benytte lokale ingredienser og være samfunnsengasjert. I tillegg mener han at det også hviler et stort ansvar hos daglig leder å undervise og motivere sine ansatte til å jobbe bærekraftig.
Anne Maurseth er en av Norges beste bartendere og var deriblant bak den nå stengte men legendariske cocktailbaren No. 19 i Møllergata i Oslo.
Anne har et nytt hjertebarn, denne gang på Youngstorget i hovedstaden med ”Andre til Høyre” – en bar innredet som en leilighet med blant annet åpen kjøkkenløsning og seg selv som vertinne. Det var en stund folk trodde hun bodde der. Baren har få stoler, men legger mer vekt på at stemningen skal være ”riktig”, litt som en vellykket hjemmefest.
”Andre til Høyre” er en del av et større prosjekt og ligger i en bygård på Youngstorget sammen med 8 forskjellige konsepter. Baren har fokus på smakrike og ”guilty pleasure” drinker og har vekt på ingredienser i sesong. Baren spesialiserer seg på å lage ferdige cocktailmikser med lang holdbarhet med bruk av blant annet pulversyrer og utvalgte enzymer.
Barer blir mer og mer avansert med spesielle maskiner.
Få stoler, men stemningen er også viktigst. Får ofte spørsmål om man har gått feil.
Tanken om service er viktig. Være frempå, få i gang en samtale. Bli tatt i mot kjapt. Anne har et stort fokus på dette. De har egen cocktailbar for volum i helgene.
Kjøkkenet er innredet som et hjemmekjøkken med stor avdeling for social dining fra 16 til 20 mennesker. Det skal være et sted med mye hjerterom.
Gjentar at man ikke blir rik av å drive cocktailbar.
Har som mål å lage alt selv. Egen-infisert ananasrom som produseres på eget kjøkken. Koke siruper og saltbake sitrus. Jobber også med fermentering og synes det er gøy å bruke norsk brennevin.
Når det gjelder trend så er folk er flinkere å forstå at de ikke kan få «alt» overalt og at steder blir mer spesialiserte. På spørsmål fra salen bnekrefter Anne at det er ikke er noe problm for dem at de for eksempel ikke selger Coca Cola. 70% av salget deres er coktailsalget og egne kreasjoner, noe som fordrer gode selgere som er frempå og tør å anbefale nye ting.
Jørgen Dons ble kåret ”Bartender of the Year” – verdens beste bartender i 2017 og driver baren ”Raus Bar” i Trondheim. Baren er meget populær, er kjent for å lage norges beste Irish Coffee og satser på ”Gulity Pleasure” drinker.
Jørgen har fosøkt å definere hva en ”guiilty Pleasure” er og har kommet frem til at det i alle fall må ha 2 bestanddeler: 1. Gulilty – at man føler at man har gjort noe galt og 2. Pleasure, altså en følelse av lykke. Man blir med andre ord lykkelig å ha gjort noe galt.
Bartenderen trekker frem at det er meget avhengig av hvem, og ikke minst hvilken aldersgruppe det er snakk om, men også at minner fra barndommen, dårlige minner generelt og ferieminner kan trigge en ”guilty pleasure”. Selv har han en stor forkjærlighet for nevnte Irish Coffee men også for en drink med navn ”Miami Vice” – 50% Pina Colada, og 50% Strawberry Daiquiri!
Jørgen er selverklært barnslig og liker å jobber med smaker fra barndommen. I det siste har han gjenskapt drinker av snop han husker. Feks. en drink med hockeypulver. Denne har slått veldig godt an og vekket samtidig frem et meget sterkt barndomsminne. En annen signaturdrink fra ”Raus Bar” er «Netflix n’ Chill» – En popkorndrink basert på en popkornsirup og som smaker som flytende popkorn. Jørgen serverer ekte popkorn apart.
Jørgen avslutter med at han mener at jobben han s er at folk skal more seg. Hvis du kommer til baren hans og har det morsomt så er det akkurat det som er poenget. For et par år siden syntes han at bartenderne hans begynte å bli litt høye på pæren og vel seriøse, noe som resulterte i en blå drink med en badeand oppi.
Nores vinmässa gick av stapeln den 16 januari i Stockholm. Det var andra gången mässan hölls i Sverige och den kommer att vara ett årligt arrangemang framöver. Runt 130 inköpare från Nores medlemsanläggningar mötte avtalsleverantörerna för provningar och fackmässigt utbyte. Nores vinmässa har etablerat sig som ett mycket populärt arrangemang för både medlemmar och leverantörer och det är medlemmarnas stora fokus på området som gör mässan till en viktig arena för bägge parter.
Mässan öppnades med ett fantastiskt inspirationsföredrag av Petter Alexis Askergren och Alf Tumble.
Petter är en av våra mest folkkära artister och textförfattare, som upptäckte vinets fantastiska värld och utbildade sig till sommelier 2014. Sedan dess har han skrivit i tidningen Livets Goda och håller vinprovningar tillsammans med Alf Tumble, som till vardags är vinskribent i Dagens Nyheter. Alf har tidigare skrivit de kritikerrosade böckerna ”Vin med adress” och ”Drick!” och tillsammans är de aktuella med böckerna ”Vin: Så funkar det” och ”Nebbiolo: Så funkar det”.
Osnobbig vinkunskap, med lite oväntade vinklar och humoristiska inslag.